Uganda – Gorillas

11 –  14 augustus 2013
Vanaf Rukungiri wilden we naar Nkuringo waar wij onze date zouden hebben met de gorillas. Op de kaart leek de afstand niet al te groot, dat had in een paar uurtjes moeten lukken. Ware het niet dat de wegen iets anders waren dan we verwacht hadden…. Het waren prachtige zandweggetjes, vol hobbels en kuilen, afgewisseld met grove en scherpe rotsblokken. 1 Onderweg naar Bwindi-007tKronkelend door de bergen genoten we van de prachtige uitzichten over de valleien waar de vrouwen met een grote schop in de hand bezig waren om het land te bewerken. Sommigen van hen hadden een klein kind of zelfs baby in de wikkeldoek op hun rug gebonden. We kwamen door dichtbeboste stukken met laag overhangende takken maar ook zagen we gekapte bomen en afgebrand land wat later waarschijnlijk een theeplantage zou gaan worden. In de gehuchtjes keek men ons vaak verbouwereerd aan, er rijden daar vrijwel geen autos en dan plotseling een Land Rover met twee blanken. Een klein jongetje besloot zijn Engelse les nuttig te besteden en riep vol enthousiasme: Howarejungu! Waarschijnlijk bedoelde hij: How are you mzungu? (blanke).

1 Onderweg naar Bwindi-013tHet bosrijke landschap deed ons terugdenken aan Albanie, de glooiende vlaktes met het gele grasland had wat weg van Oostenrijk en verderop zagen we echte Hollandse koeien grazen. Naast de eenvoudige huisjes zagen we ook een aantal grote omheinde landgoederen met geasfalteerde opritten naar enorme luxe villas. Ons weggetje werd echter smaller en steiler, met soms niet meer dan 3 km/u kropen we voort. Dat zou nog wel even gaan duren en bovendien hoopten we van harte dat de weg op een gegeven moment niet helemaal op zou gaan in een wandelpad en we de gehele weg weer terug moesten…. Omdat de zon inmiddels begon te zakken besloten we een kampeerplekje in het bos te zoeken voor de nacht.

Na een toch wat onrustige nacht besloten we onze weg te vervolgen. Wat schets onze verbazing toen we na wederom een aantal uren over de kleine paadjes plotseling bij een asfaltweg aankwamen waar zelfs verkeersborden bij stonden! Na ca 20 km vonden we de afslag naar Nkuringo, nog 50 km. Dat dit nog 2 uur in beslag nam waren we inmiddels gewend. Het had iets langer geduurd dan we gedacht hadden maar gelukkig waren we toch nog op tijd voor de gorillas.

Gorillas
Nog voordat de zon op was waren wij ons bed uit met een lichte spanning over wat deze bijzondere dag ons zou brengen. Na een uitgebreide briefing door de gids kregen wij onze wandelstokken mee en gingen we deze ochtend met zes toeristen op stap. Het pad was niet meer dan een uitgesleten wandelspoor waar dagelijks kinderen overheen lopen op weg naar school en volwassenen onderweg naar hun akker.
We moesten eerst de ene berg af om vervolgens de volgende berg te beklimmen waar Bwindi National Park zich bevond. Een bosrijk gedeelte werd afgewisseld met open vlaktes van waaruit we mooie uitzichten hadden. Het moeilijke wandelpad vroeg echter veel concentratie dus heel veel tijd om rond te kijken hadden we eigenlijk niet. Daarbij kwam nog dat het probleem van Wendys knie door het skiongeval weer op kwam spelen waardoor de toch al zware wandeltocht nog moeilijker was.

IMG_9294tNa ongeveer twee uur klauteren meldde de gids ons dat de rangers de gorillas gespot hadden in de buurt van de rivier, we moesten nog een half uur volhouden! Een aantal keren passeerden we stroompjes en beekjes, was dit de rivier waar ze het over hadden? Hoopvol keken we om ons heen maar er werd nog iets meer van ons verwacht. Voor ons lag een onzettend steile helling die we op moesten. We trokken ons op aan boomwortels en takken waarbij Wendy nog extra duwtjes en handen kreeg ter ondersteuning.

Boven aangekomen zagen we verscholen tussen de bomen en het ca 2 meter hoge gras onze eerste gorilla! Ze zat lekker aan de grasstengels te knabbelen terwijl ze haar gasten aankeek. Verderop zat de grote silverback, de dominante leider van de Nkuringo groep. Even werd hij wat onrustig en bozig maar gelukkig botvierde hij dat op een andere gorilla in de groep en ging hij weer rustig zitten. Tussen het hoge gras zagen we nog een aantal dieren zitten, allemaal zoekend en daarna genietend van hun lunch. Een kleinere gorilla besloot de 40 jarige silverback te verwennen en begon met vlooien op zijn imposante rug. In totaal lieten 10 van de 13 gorillas zich aan ons zien, een goede score!

Bwindi National Park
Het Bwindi NP beslaat 330 km2 en biedt aan 480 berggorillas een woonplaats. In totaal zijn er 13 groepen (varierend van 4 tot 13 dieren) die met mensen in contact komen, de overigen leven echt in het wild. IMG_9264tGeen van de dieren wordt door de mensen gevoerd, allen scharrelen ze zelf iedere dag gedurende 6 uur hun vegetarische eten bij elkaar. Geen wonder dat wij ze allemaal planten en stengels zagen eten. In 2006 telde men in totaal 700 gorillas op de wereld, dankzij de bescherming die deze dieren krijgen is dat aantal in 2013 inmiddels uitgegroeid tot 880. 480 hiervan leven dus in Bwindi, de overige 400 bevinden zich in Virunga National Park wat op het 3 landen punt ligt van Uganda, Rwanda en Congo. Het Unganda Wildlife Authority houdt zich in Uganda bezig met de bescherming van de dieren en doet onderzoek naar hun gezondheid en leefgewoonten. Slechts een aantal dieren mag door toeristen bezocht worden en daarbij mag de groep niet groter zijn dan 8 mensen. De hygienelat ligt hoog en mensen die ook maar iets onder de leden hebben wordt de toegang tot de dieren geweigerd.

Onze fotocameras klikten, allen in de hoop mooie plaatjes te schieten van dit bijzondere moment met de gorillas maar helaas was dat moeilijk vanwege het vele gras. De herinnering zal ons echter altijd bij blijven. Ons uur bezoektijd vloog voorbij, het werd tijd om te gaan. De drie uur durende terugtocht leek wel zes uur te duren maar al strompelend met een zere knie is het toch gelukt. Met een moe en voldaan gevoel sloten wij deze dag af waarna de donder en bliksem over de bergen scheerde, gevolgd door een enorme regenbui.

Foto album Gorilla:

Uganda Gorilla
Uganda Gorillaaug 13, 2013Google Maps Location Photos: 19

Door naar het zuiden van Uganda….