Afrika 2015

7 Oktober – 28 November 2014
Er was al een hoop bedrijvigheid in de haven van Zarate – Argentinië, vrachtwagens met containers reden af en aan. Ook wij waren er klaar voor maar ons geduld werd nog op de proef gesteld, onze fixer kwam geruime tijd later dan afgesproken. Nadat ze onze auto papieren had verzameld restte ons wederom vele uren van wachten. Voorop op de auto zittend genoten we van het zonnetje, de vrachtwagenchauffeurs vriendelijk groetend die voor de zoveelste keer langs reden.

Container
Na zo’n 8 uur wachten kwam het bericht: we mochten naar de gereedstaande container. Met een kriebel in de buik vertrokken we naar het haventerrein. t1 Zarate Argentinie_021Wendy werd echter niet zomaar toegelaten, het ontbrak haar aan beschermende kleding. Er werd een vrolijk gekleurd hesje aangereikt en mooie kunststof kappen om de schoenen gaven bescherming aan de voeten, klaar voor de klompendans. We lieten de banden nog iets aflopen, de vering hadden we in zijn geheel ingetrokken. Met slechts een paar centimeter speling gleed onze IbeX voorzichtig zijn vertrouwde huisje van de container weer in. Met stevige sjorbanden werd alles vastgezet en nadat de accu losgekoppeld was zat onze taak er op.  We namen afscheid van ons autootje en wenste hem een goede reis en behouden vaart, tot over een paar weekjes.

Vliegen
Twee weken later was het voor ons tijd om de grote oversteek te maken. Van Buenos Aires vlogen we naar Rio de Janeiro om vervolgens via een grote omweg in Dubai te landen voor een tussenstop. Tijdens de vlucht zagen we Zuid Afrika al liggen maar er was geen directe vlucht mogelijk, we moesten via het midden oosten. t6 Onderweg Kwazulu Natal_004-003Helaas was het midden in de nacht dus zat een stadswandeling door Dubai er niet in. Na een aantal uren op het super kitscherige vliegveld van Dubai vervolgden wij onze vlucht naar Johannesburg. In Jo’burg stond een klein wit autootje voor ons klaar wat we liefkozend onze ‘wasmachine’ noemde. Een 7 uur lange autorit richting Kwazulu Natal volgde.
Na totaal bijna 20.000 km en 50 uren kwamen we aan en sloten wij onze geliefde vrienden Magda en Louis in de armen op hun vakantiebestemming in de buurt van Durban. Het voelde als thuis komen!

Waarom terug naar Afrika?

Na zes maanden rondrijden door Latijns Amerika hebben we de balans opgemaakt. Wij reden 25.000 km door 7 verschillende landen met prachtige landschappen, genoten ontzettend van de mooie uitzichten en bezienswaardigheden. Hoewel het zonnetje zich overdag regelmatig liet zien waren de (lange) avonden en nachten vaak wel heel erg koud, vaak tegen het vriespunt of er zelfs dik onder.

ibeX route Zuid AmerikaHet was echt prachtig maar….. wij misten Afrika nog steeds! De hoofdredenen waren toch wel het gebrek aan ontmoetingen met de wilde dieren, de grootste drive om het reisplan te beginnen. Verder het echte buitenleven, het genieten van de warme zomeravonden op een fijne en comfortabele plek. Zuid Amerika was niet ingericht met fijne campings en beschutte plekken. Of anders gezegd: wij waren niet ingericht op de kou. Regelmatig zaten we ’s avonds achter het stuur met een boekje en een waxinelichtje aan voor wat warmte. Vaak op gekke plekken zoals op de vluchtstrook of bij het benzinestation. Prima als functionele stop maar het voelde niet echt als comfortabel reizen.

ibeX routekaart rond transpWij hadden nog een aantal maanden reizen voor de boeg en daarom de knoop doorgehakt en besloten om ons super sterke gevoel te volgen en terug te gaan naar Afrika. Bij deze grote beslissing zijn wij zeker niet over 1 nacht ijs gegaan, vele vrieskoude nachten hadden wij al achter de rug… Onze grote rugzak vol fantastische ervaringen in Latijns Amerika namen we mee naar Afrika.

‘Live, Love, Laugh!’
Op naar nieuwe avonturen!