Cape Town

Onze eerste indruk van Cape Town was: wat een drukte, vooral als contrast met Namibië.  Aan de Waterfront vonden we heerlijke restaurants en terrasjes, die hadden we in Namibië niet gezien!

We zijn met de toeristen dubbeldekker door de stad gereden. Het was interessant om op die manier wat meer achtergrond informatie over de stad te krijgen.

Cape Town kent aardig wat grote nieuwbouw maar veel oude gebouwen zijn nog in goede staat. Gelukkig zijn er tegenwoordig strengere regels voor hoogbouw omdat de Tafelberg anders niet meer vanuit alle delen van de stad zichtbaar is.

Cape Town heeft gezellige winkelstraten met kleine antiek winkels en marktjes maar er zijn ook super moderne, design en trendy winkels. Vooral de winkelcentra zijn groots opgezet en modern.  

Een groot contrast met de enorme buitenwijken van Cape Town: niet iedereen woont even luxe en heeft water en elektriciteit thuis! Wij zagen ruim 27 kilometer golfplaten huisjes langs de snelweg. Vaak een combinatie van golfplaat en plastic (zakken). Op deze manier hebben we de hutjes in Namibië niet gezien, dit leek meer op de buitenwijken van Azië.

In het Malay district zijn de huizen van oudsher gekleurd. In de tijd van de slavernij, al vanaf de VOC, mochten de slaven niet in bonte kleuren gekleed gaan. De door de Nederlanders uit Indië meegenomen Maleise slaven moesten zich sober kleden. Als compromis kleurden ze hun huizen aan de binnen- en buitenkant.

Ac Cobra

Als verjaardagscadeau kreeg Wendy een Ballonvlucht boven de Sossusvlei in Namibië.

Voor Ray was het verjaardagscadeau een stuk luidruchtiger....

 

We zijn een dag met een oranje ac cobra op stap geweest! Een geweldige dag toeren in de cabrio.

AC is voornamelijk bekend geworden door de Shelby Cobra. De Cobra werd in de jaren 60 ontworpen en gebouwd in Engeland. In 1963 verving het Shelby team de standaard motor door een dikke amerikaanse V8 om met de aangepaste versie te racen. Shelby heeft de Cobra hiermee in Amerika populair gemaakt. De Amerikanen vinden dat het een Amerikaanse auto is, terwijl de Engelsen het als een Britse auto beschouwen. De Cobra wordt ook nagemaakt door zeer veel kleine fabriekjes en replicabouwers.

Ook wij reden in een replica maar het plezier was wel echt! Een grote grijns van oor tot oor sierde onze gezichten.

We zijn de Tafelberg op gereden en daarna langs de kust naar Kaap de Goede Hoop. Een tocht met veel mooie vergezichten, aangevuld met het stoere geluid van de V8. Ons haar in de wind (en in de knoop...!).

De weg ging door de bergen, vlak langs de zee. De route zat vol scherpe bochten waar wij met de Cobra vanwege de veel te brede banden piepend doorheen gingen. Op het parkeerterrein bij Cape Point bleek het motorgeluid van de V8 een complete groep Harley's te overstemmen...

Veel mensen keken vol verwondering naar onze mooie auto. Er zijn veel foto's van gemaakt met verschillende mensen er in.

Langs de kust, bij Boulders Beach hebben we pinguïns gezien en eentje kwam naar ons toe lopen op ca 1 meter afstand zodat wij hem goed konden bekijken, wat een schattige beesten. Ook kwamen we veel struisvogels,  apen (Baboons, Bavianen) en zelfs  kamelen tegen. We hebben veel geluk gehad met het weer, de zon scheen terwijl het de dag ervoor veel regende.

Tegen het einde van de dag werd het echter fris in de cabrio, goed dat we een jas mee hadden genomen! We hadden de tip gekregen voor Panama Jack restaurant bij de haven. Na veel zoeken en vragen hebben we het uiteindelijk gevonden, diep in het havengebied maar het was de moeite waard.

De volgende ochtend hebben we nog even snel een rondje naar de Tafelberg gereden in de mooie auto voordat hij opgehaald werd, heerlijk! In totaal hebben we 253 km gereden met de Ac Cobra. Daarna moesten we het doen met een andere huurauto: de Hyundai Atos mini auto, wat een verschil...


AC Cobra naar Cape Point weergeven op een grotere kaart

Route met de Cobra

Rijden in de Cobra